Tuesday, November 8, 2011

cuti hari raya haji.

mengantoknya.... itulah kata-kata nieya di pagi hari dalam opiz.  dan.... bila mengantok lelap laa kejap disebalik laptop dan tangan sebelah memegang tetikus.. hehe.. pandai tak cover?? hahaha.. kemudian agak-agak dah lama tuh, terus bangun dan bukak laa blog, taip entry baru.. hehe.. entry kali nie, nak kongsi tentang cuti raya haji ari tuh..


raya pertama.....


tak pergi mana-mana pun. just pergi rumah nenek kat Rasah Jaya. dari uma nieya ke rumah nenek memakan masa 10 minit jerk..hehe... kemudian pergi kubur atok dan pergi rumah nenek ngah kat Kuala Sawah.

kubur arwah atok
di pagi raya haji
makan daging korban memang best..tambah lagi daging tuh fresh kan.. pastu nieya selalu suruh nenek o ibu buat daging lempeng.macam daging tuh masak ditutup dengan daun pisang pastu dihimpap ngan benda berat. sedap nya... sedap sangat... 

raya kedua....

paklang nieya dari rawang datang. kemudian pakngah dan paklang merancang nak pergi mancing berdua sahaja di ulu bendul. pastu yang si najmi nie, anak pakngah sepupu nieya nie, manjang nak mengekor jerk. dia ajak lah nieya n sepupu nieya sowang nie.. anak paklang eyka nama nya. pastu yang eyka nie nak spm tahun nie. al-maklum lah musim hujan kan, so, ibu2 kami semua tak bagi pergi ulu bendul. kan situ banyak orang mati kerana kepala air.. oleh sebab tu, nieya kata dengan najmi, ajak abah pergi p.d, kita bawak semua orang. last-last lepas makan pakngah ajak. apa lagi kelam kabut lah. coz last minit kan.nieya balik rumah jup amik baju. kitaorang gerak dalam pukul 4 lebih.. pergi batu dua lau tak silap.. pergi 3 kereta. memang best sangat2.. sampai sana tengok ombak kuat. musim tengkujuh kan.. tak ramai pun yang pergi mandi. best tau main ombak dia.. kuat... yang pakngah n paklang mancing.. dan kitaorang mandi pun berdekatan ngan orang tengah pancing tuh.hehe.. tak de keje kan.. yang mak2 orang tuh, duduk bawah pokok..haha..

 [Sebelum mandi]






ikan 1st dapat



[Selepas mandi]
ibu, me, wafi, eyka

bersama pakngah dan paklang, tempat mancing kedua

me n eyka

my family

macam berpuak pulak

keluarga besar belah ibu (ini sahaja) sikit kan...

adik beradik ibu

ini sahaja cucu nenek. 8 orang semuanya. tapi 2 orang tak datang. 1 daa berkeluarga. kiranya nenek dah ada cicit sowang.
dah bergambar sebagai kenangan, kami pun melangkah kaki untuk pulang ke rumah. dalam keadaan yang tersangat penat..hehe.. sampai rumah nenek sementara tunggu makngah datang coz kunci umah kat dia ..
kami pun sempat bergambar lagi...




masuk rumah, semua dalam kelaparan. masak tuh, masak nie.. makan... nasi goreng ,nasi impit goreng.. hehehe... dah rehat-rehat, paklang pun bersiap-siap untuk pulang ke Rawang.. dan family nieya pulang ke Rasah.. hehe.. percutian pada hari isnin tuh, memang menggembirakan... 




...Hanya sekadar mengisi masa lapang untuk berkongsi cerita ...

6 comments:

ieyza afieyna said...

wah best nye.. mcm2 tempat pergi ye,, ;)ieyza beraya kat umah je..

huhu.. selamt ari raye.. msih bole kn nk wish.. hee

wanda_scha said...

bahagia nyer kuage nie :), make your own happiness . .

nabila faryzza said...

yela, skang musim hujan kan. nak pergi kawasan yg berair mmg bahaya.

Thania said...

@ieyza afieyna

hehe..selamat hari raya juga pada ieyza.. boleyh2..ngan sis sume boleh..
hehe... dok uma xperlaa..bleyh melapah daging..hehe..

Thania said...

@wanda_scha

thanks chepah...

Thania said...

@nabila faryzza

tau xper eja.... silap2 kita yg hanyut.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...