Tuesday, November 29, 2011

percutian ke Langkawi -the best-

flight kami ke Langkawi pada pukul 7 malam. so kami kena ada di sana pukul 5.30 petang.  kami bertolak dari rumah pukul 4.30 petang. time tuh nieya kerja dan nieya amik half day jerk.. waktu lunch nieya gerak balik.  nieya an tak pernah naik flight... terasa macam takut laa..hehe... gayat?? tak jugak.. tapi best dan kelaka.. klaka bila dia nak naik.. hehehe... waktu tuh cuaca tak elok. memang tak elok. coz hujan petir.. huhu.. kat atas, kapal terbang tuh boleh bergoyang.. nieya daa senyap.. mula-mula gelak jerk last2 terus diam.. ketakutan.. huhu...
di airport sepang ,dalam flight dan airport langkawi

sampai sahaja di airport langkawi dalam pukul 8 lebih malam.. (perjalanan makan masa selama 1jam 10 minit sahaja) , kitaorang terus amik kereta sewa pastu kat situ jugak cari hotel.. last-last kami pilih kereta honda city yang baru punya, lau tak silap..hehe... nieya tak tahu sangat jenama kereta nie..n tak amik tau...  resort kami pilih di tengah-tengah bandar.. dekat ngan airport, dekat ngan jual2, kedai mam.. dan....bersebelah dengan under water world..kami duduk kat Tanjung Mali..
google
haa...atas nie laa resort yang kami duduk. rumah kami kat tepi sekali belah kanan.. yang belah kiri hujung tuh daa laut.. best sangat2... dekat ngan laut, dekat ngan pusat beli belah.. semua dekat lah.. tapi sayang nyer kami tak banyak shoping pun.. sebab tak der masa n mahal coz LIMA kan. kemudian dah letak barang semua kami pergi makan kat depan tempat kami duduk. pastu jalan2 laa sepanjang jalan tuh.. cuci mata jerk..kemudian uncle belikan nieya bantal peluk angry bird..dia pantang jumpa angry bird mesti belikan untuk nieya.. dia tau nieya suka.. tapi tak laa sangat..

nie haa bantal yang nieya cakap tuh..
malam masih muda kan... kami pown pergi di dataran helang di mana terdapat patung helang besar tuh.. ala... kemegahan Pulau Langkawi.. dekat dengan jetty Langkawi tuh...kitaorang duduk lepak situ.. bergambar.. angin jangan cakap laa... kuat sangat-sangat..best.. nieya pown apa lagi.. buat macam-macam gaya..tak lupa juga buat gaya titanic
google

hari jumaat bersamaan 25/11/2011, pagi lagi nieya di kejutkan oleh ibu dan uncle..  suruh cepat bangun untuk berjalan-jalan. pagi nie kami terus gerak pergi Oriental Park nak naik kereta kable, tapi tutup. dia nak wat service dulu lagi pun hujan dan angin kuat.. kami pun pergi makan dan jalan-jalan pusing Oriental Park tuh.. kami bagi makan rusa, naik gajah.. bagi makan rusa tuh, nieya tak bagi pun.. coz takut sangat. puas ibu dan uncle suh nieya bagi tapi tak pun..hehe... bagi makan gajah pown tak..hahaha..penakut tol.. uncle suh nieya usap rusa tuh, nak amik gambar.. tengok lah.. gambar bawah tuh..muka kena paksa usik rusa tuh.. takut.. eee....
menunggu untuk membeli tiket
bagi rusa makan

naik gajah
dalam tengahari, baru kable car tuh bukak.. beli tiket semua beratur.. semua nak masuk beli tiket, semua kena pakai ic.. katanya dapat discount 1 malaysia.. kalau orang malaysia.. hampir semua lah kena pakai ic.  naik kabel car dah kat atas tuh, tiba-tiba angin kuat. bergoyang laa gondola tuh.takut laa..mengucap banyak-banyak.. dalam hati bila lah nak sampai ke puncak nya.. nie kali kedua nieya naik.. 1 ngan abah second yang nie.. hehe.. sampai ke puncak tuh, turun nak ke jabatan gantung tuh.... punya laju.. tapi bila nak naik semula..mak aih....mengah.. bapak penat lenguh..nak pitam rasanya..
dalam kable car
di puncak
kemudian makan tengahari dan kami pun gerak pergi main go kart. main go kart, dalam panas-panas tuh,matahari di atas kepala.. tak laa atas sangat..dalam pukul 3 petang tuh..panas weyh.. nieya kena pakai baju hujan..hahaha..sedangkan tak hujan..coz nieya pakai tudung..dia tak bagi tudung terbang..hehe.. 1st time bawaklaa.. keras staring tuh..bila nak pusing selekoh,maik ai.. takutnya... hehe..berbeza dengan staring kereta.. lembut..power staring katakan..haha...
google
main go kart sekejap jerk..pastu kami pergi berdekatan dengan resort kami tuh, aktiviti laut pulak.. sport... sukan laut... kami main parasut dan jetsky. hehe.. parasut tuh dia hantar kami ke pulau. rasa waktu di terbangkan tuh... best sangat...tinggi... angin tiup kuat... daa lama-lamakat atas tuh, tengok bawah nampak laut, tengok laut pening pale... dalam hati cepat lah turun, cepatlah turun.. nampak lah sekeliling langkawi tuh.. dah semua rasa, kami main jetsky. nieya yang kena pandu.. ibu duduk belakang.. mula-mula takut laa.. coz nak pusing tuh, macam nak tergolek jerk jatuh dalam laut.. heheh...  dalam hujan tau main jetsky..p hujan sekejap.
parasut

jetski boat
kami tak mandi laut pun. sebab daa jemu katakan..hehe.. dah tukar baju, kami pun gerak ke Langkawi parade.. pergi beli tiket wayang.. hehe... nieya time tuh dengan selekeh sangat.. tak balik tukar baju pown.. just pakai seluar tight dan baju t labuh laa.. memang selekeh time tuh.. kami beli tiket wayang tajuk 'Aku Bukan Tomboy',...

google
tiket pukul 11 malam.. korang nak tahu tak.... wayang kat langkawi kan.. nie jerk.. pastu bilik ada 3 jerk panggung.. kecik weyh... tapi dalam tuh tak sejuk... memang tergelak lah tengok wayang kat sana.. panggung dia.. haha.. sebelum tunggu wayang kol 11, kami pergi lagi dataran helang tuh..  pemandangan dan angin...
dataran helang
sabtu, 26/11/2011,  pagi lagi tidur nieya terganggu. kali nie kami pack barang untuk chek out.. sebelum chek out, kami pergi minum, bekpes laa... pastu pergi under water world.. tengok ikan dalam tuh.. pown kena ic juga nak beli tiket tuh..

under water world
dah pukul 12..alamak..dah lewat untuk chek out.. nanti kena denda bayar 10 hinggit.. nasib baik sebelah jerk.. dah chekout... kami gerak pergi Kilim Langkawi Geopark..  naik boat. 1 boat 1 family.. pergi lah gua kelawar, gua buaya, sangkar ikan, melawat pulau2 dan dia pergi ke tengah laut tunjuk sepadan thai..20minit jerk dah sampai thai tau.. tapi tak pergi, just tunjuk jerk..

hutan paya bakau.. monyet jangan cakap lah... ada sekali tuh nieya bergambar dengan monyet kat gua kelawar, pastu dah nak blar tuh, nieya lambai dia dekat2, dia boleh nak cakar nieya. terus nieya cabut.. ketakutan..hehe..uncle  kata, jangan usik dia. jangan..gatal an tangan nie..rusa, gajah tak nak sentuh, monyet yang nieya nak sentuh..ish2..

dalam gua kelawar tuh, gelap sangat2..hanya boleh bawak lampu kecil jerk.. bila suluh kat dinding gua tuh, penuh dengan kelawar sedang tidur.. ngeri lah tengok..

gua buaya tak dapat nak tengok. coz air tinggi.. air pasang..tak leyh masuk dalam gua tuh.. huhu..sedih..

pergi sangkar ikan.. ada laki nie tunjukkan kan lah ikan tuh ikan nie... siap urut kepala dengan belankas. baik..n peramah.. lawak bodoh pown dia keluar.. memang spoting lah.. last pergi melawat pulau-pulau.. pulau kasut, pulau red indian... pulau penyu.. tengok jerk.. hahaha.. bukit o pulau tuh ada bentuk kasut, red indian, penyu..

gua kelawar
dalam gua

sangkar ikan
muka jangan cakap laa..melekit.. dengan tempias air laut tuh... sampai jerk darat.... ayat tak leyh bla.. darat tuh..
kami menikmati makan tengahari.. lapar sangat-sangat dah time tuh.. pas makan kami gerak pergi Galery Perdana di mana bekas perdana menteri kita tun Dr. Mahathir menyimpan hadiah-hadiahnya.. besar tau galery tuh..lawa..banyak sangat hadiah yang dia dapat.. kereta lagi.. fuh..tak terkata.. masuk kena bayar, nak ambil gambar kena bayar 2 ingit.. hahaa...
dalam galery
kemudian kami pergi Kraf Tangan Langkawi..  dalam tuh, biasa jerk. jual-jual kraf tangan... dia tutup pukul 6petang, kami sampai pukul 5.30petang. dah shoping dalam kraftangan tuh kami gerak pergi air panas kat langkawi.. rendam kaki.. time tuh, kaki....lenguh sangat-sangat.. dah tak mampu berjalan dah..bila dah rendam..... terasa hilang semua lenguh-lenguh tuh.. hehe..
air panas dan laksa...
semua tempat yang kami aim, semuanya dah kami pergi. masa terakhir, kami pergi shoping dalam pukul 7 setengah tuh... pergi shoping kat Haji Ismail Group.. dalam tuh, jangan cakap lah.. nak pilih coklat pun payah.. penuh.... nampak orang dari coklat..hahaha... tuh yang tak banyak borong coklat tuh..huhu..sedih au.. baru amik sikit dah cecah 2 ratus lebih..coklat dan gamat jerk..

google
pas shoping, kami gerak ke pasar malam.. menikmati laksa.. dan jalan-jalan.. laksa dia warna kuah jerk, warna lain..cair jerk..nampak tak sedap.. pastu dia letak nanas.. tapi bila skali mam... rasa... licin mangkuk tuh. tak pernah tau licin macam tuh... betapa sedapnya laksa tuh... teringin nak mam laksa, alhamdulilah..dapat juga rasa..uncle tuh, carik jugak laksa.. last2 jumpa kat pasar malam nie haa..

sebelum ke lapangan terbang, singgah di jetty langkawi tuh. nieya nak beli dress labuh tuh.. uncle carik kan jugak.. punya baik uncle tuh kat nieya..akhirnya dapat.. warna coklat...pastu singgah Langkawi Mall beli beg adik..

masa untuk pulang ke Seremban..... dah habis dah time cuti.. flight sepatutnya pukul 10.45malam. tapi delay... mayb hujan,ke apa ker, cuaca ker..lama jugak lah tunggu.. last2 naik flight pukul 11 suku malam..

airport langkawi nak balik daa
nieya duduk tepi tingkap sekali lagi.. bila tengok bawah, nampak lawa sangat..korang nak tahu tak, kali nie gurl yang mandu kapal terbang tau.. dia bawak lembut jerk.. tak macam mula-mula datang tuh.. tuh laki bawak. kasar..time nak cecah kat lapangan tuh, terasa nak jatuh..senget jerk.. yang gurl nie rasa ok jerk.. lembut.. hhehehe..dah gurl... yang gurl bawak nie pesawat dia besar.. laki bawak tuh, kecik..so kat sini nak cakap terpegun bila dpaat tau yang bawak tuh gurl..hahahahaa.... gurl lebih power.. jeles2..

sampai airport sepang,kereta paking jauh.. jauh sangat... paking kat hotel apa tah.. kat tengah2 jalan..kat divider tengah tuh.. skali time smpai tuh,ada JPJ.. hampir-hampir kena saman..yang ibu nie dah bising.. abis lah kereta aku.. sampai jerk kat kereta, JPJ tuh, baru 2 baris nak tulis surat saman tuh kat kereta ku..hahaha..nasib baik tak kena saman..dan nasib baik juga hari tu baru nak saman. semalam tak saman. alhamdulilah...

percutian kali ini memang seronok. lupa semuanya.. apa yang tak pernah rasa, semua rasa.. thanks to uncle kerana belanja kami semua.. tunaikan hasrat anak-anak ibu.. hasrat ku..semoga uncle di murahkan rezeki dan dilindungi.. tujuan kami bercuti nie sebenarnya nak bagi kami rasa naik kapal terbang.. tuh jerk.. seronok lah.. fresh jerk otak.. ibu siap cakap yang nieya nie manja dengan uncle..baby gurl uncle..hohoho...status hot.

kenangan manis dan percutian yang seronok sangat dalam tahun 2011..

...Hanya sekadar mengisi masa lapang untuk berkongsi cerita ...