Saturday, March 10, 2012

Laluan yang menggerunkan....

google

Sesungguhnya pemeriksaan amalan di Padang Mahsyar belum lagi sempurna sehingga kita semua diperiksa mengenai nikmat dan amalannya ketika melalui Titian Sirat.

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam untuk manusia menyeberanginya di atasnya menuju ke Syurga.

Dari Abi Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda tentang As-Sirat yang bermaksud,“…dan padanya (As-Sirat) ada cangkuk atau pengait yang berduri seperti duri As-Sa’daan melainkan tidak mengetahui kadar besarnya melainkan Allah; mengait manusia mengikut amalan mereka”

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Abi Said Al-Khudriy r.a berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud: “Telah sampai kepadaku bahawa ianya (As-Sirat) lebih halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang”

(Hadis Riwayat Muslim)

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Hadith riwayat Bukhari

Ya Allah, selamatkanlah kami..
...Hanya sekadar mengisi masa lapang untuk berkongsi cerita ...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Photobucket