Friday, July 20, 2012

Kellie's Castle

Semalam nieya dengan en.Love pergi jejalan dekat Kellie's Castle.
Oleh sebab nieya nak balik Seremban hari jumaat, so semalam nieya keluar dengan dia.
Tak tahu nak pergi mana, kami gerak pergi Kellie Castle. 



Sejarah Kellie's Castle ini cerita dia begini :

Bangunan Istana Kellie atau Rumah Kellas telah dibina pada tahun 1910 oleh seorang peladang getah terkemuka British bernama William Kellie Smith. Bangunan tiga tingkat dibina mengikut reka bentuk sebuah istana Moghul di bandar Agra, India. Tukang-tukang binaan bangunan tersebut dibawa khas dari Madras.

William Kellie Smith adalah dari sebuah kampung di Scotland yang dikenali sebagai Kellas. Pada tahun 1890, ketika berusia 20 tahun, Smith tiba sebelum Tanah Melayu membangun. Di Tanah Melayu, beliau bertemu dengan seorang pemilik tanah bernama Alma Baker, yang telah memenangi konsesi dari pemerintah negara untuk meneroka 360 hektar hutan di Perak. Dengan keuntungan besar yang dibuat dari perniagaan bersama ("bisnes venture") dengan Alma Baker, Smith mula menanam pohon getah dan menceburi dalam industri perlombongan timah. Sewaktu dengan itu, ia menjadi pemilik Perumahan Kinta Kellas dan Kinta Kellas Tin Dredging Company.

Kemudiannya beliau kembali ke rumah beliau untuk berkahwin dengan orang Skotland tercinta, Agnes, dan isterinya dibawa ke Malaysia pada tahun 1903. Tahun berikutnya, pasangan ini diberkati dengan anak perempuan mereka yang bernama Helen. Selama bertahun-tahun selepas itu, Agnes berusaha untuk hamil, tapi gagal. William Smith terlalu mengharapkan seorang anak lelaki sebagai waris untuk mengambil alih kerajaan itu di Kepulauan Melayu. Setelah bertahun-tahun selepas itu, akhirnya Agnes telah melahirkan seorang anak lelaki bernama Anthony, pada tahun 1915. Kelahiran anaknya adalah peringkat awal bagi keuntungan yang lebih besar untuk William Smith. Bagi merayakan kelahiran Anthony, William Smith telah memutuskan untuk memperluaskan rumahnya. Smith memulai perancangan untuk cadangan istana besar yang dirancangkan untuk digelar sebagai Rumah Kellas (Kellas House), sempena rumahnya di Scotland.

Bangunan ini mempunyai 14 buah bilik, sebuah bilik bawah tanah dan terowong rahsia itu juga dilengkapkan dengan lif yang pertama di dibina Tanah Melayu. Di tingkat kedua pula akan dibina sebuah padang tenis berlantaikan simen.

Berita mengenai bangunan ini pernah disiarkan dalam akhbar London Financer pada 15 September 1911. Akhbar itu mengatakan Kellas House itu merupakan bangunan yang paling unik di seluruh Timur Jauh, sama ada dari segi bentuk ataupun besarnya.

Bangunan ini tidak sempat disiapkan setelah Kellie Smith meninggal dunia di Pelabuhan Lisbon, Portugal pada 11 Disember 1926. Bangunan yang kekal dalam keadaan 'sedang dibina' telah menjadi tarikan pengunjung ke Batu Gajah kerana keunikannya.

Itulah sejarahnya.

Bila nieya masuk saja kat dalam, rasa seram-seram sejuk, dan tertarik jugak lah .. Tertarik nak jelajah dunia Kellie Castle. Agak luas jugak rumah nya. Penat tau merayap dalam tuh, berpeluh-peluh. Tapi paling nieya tertarik sekali di tingkat atas. Di mana di tingkat atas itu view dia sangat indah. Bentuk macam koridor, tapi terbuka. Tiada penghalang pun. Gayat jugak lah bila nak tengok bawah tuh. Kemudian tempat kedua menarik di hati nieya bahagian luar nya. Jabatan sungai tuh. bergambar di situ lawa sangat.

Masuk Kellie Castle ini kena bayar tau. Sekali masuk seorang RM 4.

google



Nampak tak gambar di atas nie. Jalan ini atau susur ini adalah misteri. Mereka selalu nampak rohnya berlegar-legar di kawasan ini.

Jom lah kita lihat gambar.. Kenangan nieya.. ketika berada di kellie.. 





Gambar di bawah ini, nampak tak ada orang atas bangunan tuh. Haa.. kat situ lah tempat yang menarik hati nieya. Bila berada di atas bangunan tuh, view dia lawa sangat-sangat. Tapi bahaya. Sebab tiada penghadang. 


Macam mana??
Seronok tak?? Apa lagi jom lah kita melawat tempat sejarah ini..
Di Perak.

Jom terokai Perak semperna tahun melawat Perak!!






...Hanya sekadar mengisi masa lapang untuk berkongsi cerita ...

3 comments:

Ieyza Afieyna said...

walaupun duk perak.. dekat plak tu tapi belum pnah masuk dlm tu.. lalu je.. hehe

Ieyza Afieyna said...

walaupun duk perak.. dekat plak tu tapi belum pnah masuk dlm tu.. lalu je.. hehe

Thania Ismail said...

@Ieyza Afieyna

ieyza, sy belajar kat perak 3 tahun dan tahun terakhir nie baru dapat jejak kat dalam. selalu lalu jerk.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...